Hur man mäter konkurrens för en produkt

Konkurrensen inom en niche, bransch eller produkt kan vara avgörande för en webbutiks framgång. I denna artikeln tittar vi på hur man mäter konkurrensen på Googles förstasida.

Vi har tidigare nämnt det, potentiella kunder vänder sig till Google för att få hjälp att hitta webbutiker som erbjuder önskad produkt. Det är därför viktigt för en webbutik att vara med på den första sidan Google visar. Ska man vara riktigt petig så är det inte bara den första sidan utan de tre första platserna på första sidan som man vill åt. Genom att följa nedanstående råd får du en god uppfattning om detta är möjligt att uppnå.

Det bästa med internet är gratis trafik till dina webbplatser. Du kan annonsera på Google och komma högst upp men skulle inte detta vara ett alternativ är organisk trafik en viktig del av din verksamhet. Organisk trafik är besökare som kommer till din webbplats från sökmotorer som Google eller Bing.

En relativt enkel undersökning kan ge dig en uppfattning om du kan slå dig in i toppen på Googles förstasida för ett sökord och få gratis trafik till din webbutik.

Sökmotorer som verktyg

Precis som när vi mäter efterfrågan för en produkt är Google Adwords ett utmärkt verktyg för att se konkurrens inom en produkt eller bransch. I tabellen för sökord på tjänsten ”Keywoord Tools” finns där en kolumn som heter ”Konkurrens”. Denna kan vara ett bindestreck, låg, medel eller hög. Ett bindestreck innebär att det inte alls är många som konkurrerar om sökordet medans ”Hög” innebär att konkurrensen är större. Detta är det snabbaste sättet att få en uppfattning om hur hög konkurrensen är.

Antalet länkar

Hur många som länkar och hur betydelsefull den länkande webbplatsen är har en stor inverkan på hur högt en webbplats rankar i sökmotorer. Med andra ord, desto mindre länkar en webbplats har desto lättare är det att gå om den i rankingen.

PageRank

Varje webbplats som är med i Googles index har en PageRank. Detta är en siffra mellan 1 till 10 som berättar för Google hur bra informationsvärdet är på webbplatsen. En webbplats som har över 4 i PageRank anses vara svår att gå om i sökmotorer till en början.

Kvalitet och användbarhet

Ett snabbt besök på dina konkurrenters webbplatser är ett enkelt sätt att få en uppfattning om du kan gå om dem. Man bör inte fokusera på design utan hur användbar och intressant webbplatsen är. Google tittar mycket på hur snabbt en besökare lämnar en webbplats och hur många sidor besökaren har tittat på etc. En webbplats som inte är organiserad och har dåligt innehåll och felstavningar bör det inte vara några problem att gå om i sökresultaten.

Omdömen

Gör en individuell sökning på varje webbplats och titta på omdömen från tidigare kunder på t.ex Trustpilot. Det är vanligt att kunder tittar på omdömen från sådana webbplatser innan de gör ett köp. Skulle din konkurrent ha många negativa omdömen spelar det då ingen roll om de är före dig i sökmotorerna. Det finns då en stor risk att de lämnar till nästa webbplats på första sidan vilket kan vara din.