3 verktyg för att mäta efterfrågan på en produkt

Innan man bestämmer sig för att sälja en produkt bör man gör en uppskattning på efterfrågan för produkten. Målet med en sådan undersökning är att se om produkten har potential att sälja.

Att göra en undersökning för efterfrågan på en produkt är ett måste om man ska köpa produkter i ”bulk”. Detta är eftersom ett sådant köp oftast en relativt stor investering och då vill man vara säker på att produkten kommer att sälja. Med dropshipping köper man in produkten efter den är såld så investeringsrisken är inte lika stor. Det kan däremot ändå vara en bra idé att få en uppfattning om hur stor efterfrågan är på en produkt. Det finns flera gratistjänster som man kan använda sig utav få att få fram sådan information.

Verktyg för att mäta efterfrågan

Google Adwords

Goggles Adwords är vanligtvis en tjänst för annonsering men den går även utmärkt att använda för att mäta efterfrågan. Med deras tjänst ”Keywoord Tool” kan man se antalet sökningar på sökord eller fraser som är relevanta för din produkt. Potentiella kunder använder sökmotorer för att hitta produkter så en produkt med många sökningar på Google har potential att sälja.

Efterfrågan på en produkt i Google Adwords

Låt oss säga att vi vill sälja energibars i vår webbutik. I Google Adwords söker vi då på sökordet ”energibar”. Statistiken i bilden ovan visar då att söktermen ”energibar” får 260 sökningar per månad. Tittar i tabellen ser vi liknande sökord och där är ”energibars” som får tre gånger så många sökningar varje månad. Eftersom de potentiella kunderna är ute efter samma produkt slår vi ihop antalet sökningar för dessa ord och får vi 1 100 sökningar per månad.

Google Trends

Google Trends visar trender och varifrån i landet sökningarna för ett ord är som populärast. Detta gör att man kan få en uppfattning om produktens popularitet är på uppgång eller nedgång.

Efterfrågan på en produkt i Google Trends

Precis som med Adwords tittar vi på sökordet ”energibar” i Trends. Grafen visar att ”energibar” var som populärast i början på år 2013 och föregående månad var det minst antal sökningar på ordet under de senaste fyra åren. Detta är såklart inte positiv statistik och ger oss en vägvisare var trenden är på väg.

Sociala medier

Ett annat bra sätt att undersöka efterfrågan är att tittar på vad riktiga personer frivilligt skriver om produkten i sociala medier. Det finns flera verktyg som sammanfattar statistik från olika typer av sociala medier som Twitter, Facebook och Pinterest etc. Statistik som är relevant är hur många tweets en produkt fick föregående månad och om den övervägande delen av dessa var bra eller dåliga.