Så testar du nya produkter med dropshipping

Dropshipping uppfattas av många som något webbutiker använder fullt ut eller inte alls. Men faktum är att dropshipping har många användningsområden även om inte hela webbutiken använder sig utav modellen.

Med andra ord, du behöver inte använda dropshipping fullt ut för att ta del av dess fördelar.

En av de största fördelarna med dropshipping är att du inte behöver köpa in produkter och lagerhålla dem. Detta öppnar upp nya möjligheter för entreprenörer som vill testa nya produkter till sin webbutik.

Nedan tittar vi på hur du kan använda dropshipping som ett verktyg för att testa nya produkter och ta reda på om de fungerar eller inte. Efter att du har testat produkten och mätt resultatet vet du om det är värt att investera i din testprodukt och köpa in den till ditt lager eller inte.

Hitta rätt produkt att testa

Vårt mål är att hitta produkter som har potential att sälja i din webbutik. Dina besökare har kommit till din webbutik eftersom den är inom en viss bransch eller nisch som tilltalar dem. Så det är närliggande produkter till ditt nuvarande sortiment som dina besökare kan tänkas vara intresserade av som du ska försöka hitta.

Närliggande produkter

Dropshipping innebär att du snabbt kan utöka ditt sortiment med t.ex. en extra produktkategori. Låt oss säga att du idag säljer t-shirts och då har du med dropshipping ett utmärkt tillfälle att se om dina kunder även är intresserade av att köpa jeans eller strumpor ifrån dig.

Lyssna på kunderna

Om din webbutik har några år på nacken har du säkert fått in förslag ifrån kunder eller besökare på produkter som de gärna vill se i din butik. Det är nu en bra idé att ta in dessa produkterna i ditt sortiment och se vad dina andra kunder tycker om dem.

Säsongsaktuella produkter

En annan bra idé är att testa säsongsaktuella produkter i din webbutik. Om du t.ex. driver en klädesbutik kan du använda dropshipping för att erbjuda solglasögon över sommaren.

Hur testar man produkten?

Lägg till den i ditt sortiment

Genom att lägga till din testprodukt i ditt sortiment får du snabbt en uppfattning om hur populär produkten är.

Nyhetsbrev och sociala medier

En av de mest kostnadseffektiva sätten att ta reda på hur stort intresset är för din testprodukt är att skicka ut ett nyhetsbrev. Efter att du har skickat ut nyhetsbrevet kan du jämföra hur många som klickar på utskicket gentemot dina vanliga utskick. Samma sak gäller för din företagssida på Facebook eller Twitter. Du kan skapa en ”post” om din testprodukt och se vad dina följare tycker genom kommentarer och hur många som gillar eller delar.

Mät efterfrågan på din produkt

Försäljning

  • Produkten säljer mer än dina mest populära produkter.
    Om din testprodukt säljer mer än din nuvarande bästsäljare är det ingen tvekan om att du ska investera i produkten. Case closed!
  • Produkten säljer lika mycket som dina nuvarande produkter.
    Du har kommit fram till att produkten säljer ungefär lika mycket som de andra produkterna i ditt sortiment. Det är en tecken på att du är på rätt väg. Du kan t.ex. testa en liknande produkt fast från ett annat varumärke och se om den säljer bättre.
  • Produkten säljer mindre än dina nuvarande produkter.
    Din testprodukt presterade inte som väntat. Eftersom att du använder dig utav dropshipping har ingen skada skett och du kan till och med låta produkten vara kvar i ditt sortiment med dropshipping för att göra några kunder nöjda.

Feedback

Följ upp med ett e-postmeddelande till dina kunder som har köpt din testprodukt. Deras feedback kommer att ge dig en uppfattning om det är värt att köpa in produkter till ditt lager eller inte.