;

Dropshipping 101:

Den ultimata guiden om dropshipping (2018)


Starta en webbutik utan investering?

Låter det för bra för att vara sant?

Vi har satt ihop Sveriges mest heltäckande guide med allt du behöver veta för att lyckas.

Låt oss börja.

Kapitel 1

Vad är dropshipping?


Konkurrensen på nätet för webbutiker är tuff.

Många tvingas stänga portarna innan de ens öppnat.

Dropshipping gör att du kan eliminera många av dessa riskerna.

I detta kapitlet går vi igenom grunderna för dropshipping.

Dropshipping är en affärsmodell där en webbutik "lånar" produkter av en grossist eller tillverkare.

Dessa leverantörer kallas ofta dropshippers.

Man kan säga att en webbutiken och dropshipper ingår ett samarbete.

Webbutiken säljer och leverantören skickar beställningen.

Det är alltså leverantören som gör grovjobbet medans webbutiken aldrig ser produkterna.

Men det är bara webbutiken och leverantören som vet om sammarbetet.

Webbutikens dropshipper skickar produkterna till kunden med webbutikens logotyp och identifiering. Från kundens perspektiv ser det ut som att det är webbutiken som hae skickat beställningen.

Precis som det brukar vara.

Leverantören sköter inköp, lagerhållning, lagerplock, paketering etc.

Webbutikens fokus är på att sälja produkter.

När webbutiken har sålt en produkt, vidarbefodrar butiken bara vidare beställningen till sin dropshipper så sköter de resten.

Vad tjänar en dropshipper på detta?

En grossist eller tillverkare säljer i vanliga fall sina varor i ”bulk”.

Detta innebär att de säljer produkter till återförsäljare i stora mängder (t.ex. en pall) och desto mer en återförsäljare köper desto bättre pris får de.

Så varför vill de sälja i små kvantiteter?

Kort sagt, pengar.

De vill helt enkelt öka sin försäljning.

En webbutik som använder dropshipping får inte lika bra pris av leverantören som en större beställning.

Detta gör att leverantören marginal blir lite högre. Samtidigt som deras försäljning ökar.

Det är vad man kan kalla win-win.

Dropshipping i 3 steg

1.

Leverantören låter webbutiken "låna" deras lager

2.

De paketerar beställningar åt webbutiken

3.

Slutligen skickar de beställningen direkt till slutkunden

Vad tjänar webbutiken på dropshipping?

Som sagt, webbutiken får lite sämre marginal än vid större inköp.

.

Men det tjänar de in snabbt genom fördelarna med dropshipping.

Webbutiken behöver inte...

  1. Betala hyran för ett lager.
  2. Rea ut produkter som de inte får sålt eftersom att de inte har köpt in produkter i förväg.
  3. Inköp av produkter.
  4. Lagerplock och paketera. Värdefull arbetstid som kan läggas på annat håll.
  5. Personalkostnader för t.e.x inventering.

Sammanfattningsvis blir detta stora kostnader som återförsäljaren undviker.

Dessa kostnader kan istället läggas på viktigare saker. T.e.x marknadsföring som ökar webbutikens intäkter.

Kapitel 2

Hur fungerar dropshipping?


Du bör redan nu har en hum om hur dropshipping fungerar.

I detta kapitlet går vi lite djupare in på detaljerna i konceptet.

Som sagt, med dropshipping äger webbutiken eller återförsäljaren inga produkter.

De säljer först och köper sedan produkterna som de precis sålt.

Det är detta som gör att många kallar dropshipping för riskfritt.

Nedan illustreras processen i text och bild.

Så fungerar dropshipping

Från besökare till leverans

Låt oss säga att jag är en besökare i din webbutik som säljer kläder.

Så här kan processen vid dropshipping se ut...

  1. Efter att kollat runt i din webbutik hittar jag en tröja som jag är intresserad av.
  2. Jag har bestämt mig för att köpa tröjan och fyller i mina uppgifter i kassan.
  3. Tröjan kostade 300 kr vilket jag betalar till dig direkt.
  4. Du får nu en notis om min beställning och betalning på 300 kr.
  5. Din dropshipper och du har bestämt att ditt inköpspris för tröjan är 150 kr.
  6. Du vidarbefodrar beställning, vilket kan göras manuellt eller automatiskt, till leverantören och betalar inköpspriset på 150 kr.
  7. Leverantörer paketerar tröjan och skickar till mig med din webbutiks information på/i paketet.
  8. Du som återförsäljare behåller mellanskillnaden (300 kr - 150 kr) på 150 kr.

Svårare än så är inte dropshipping.

Kapitel 3

Fördelar med dropshipping


Sälj först och köp sedan är ett starkt argument för dropshipping.

Det är just att konceptet tar bort så många risker som gör det attraktivt.

I detta kapitlet tittar vi vidare på vilka fördelar dropshipping kan ha för din webbutik.

Vi har redan tagit upp flera fördelar med dropshipping i artikeln.

Men vi tänkte att vi kan poängtera de viktigaste fördelarna.

De största fördelarna med dropshipping är den låga startkostnaden och möjligheten att erbjuda ett stor sortiment till dina kunder.

Några av de största fördelar med dropshipping är...

  • Sälj först, köp sen. Du köper produkter efter att du har sålt dem.
  • Det enkla sättet ge dig in på en marknad värderad till 370 billioner dollar. Fler och fler använder internet när de handlar istället för att gå till den lokala butiken. Detta har gjort att e-handelsmarknaden beräknas vara värd 370 biljoner dollar för år 2017. Dropshipping är det enklaste sättet att ta del av denna kakan. Eftersom att du köper dina produkter efter att du redan har sålt utsätter du dig inte för någon risk.
  • Fler produkter i din butik. En webbutik som använder sig utav det traditionella sättet inom e-handel, vilket är att köpa in ett lager med produkter, har budget till ett visst antal produkter och mängd. Med dropshipping kan webbutiker erbjuda hur många produkter som de anser passande i sin butik. Detta går eftersom att webbutiken inte har köpt in produkterna i förväg.
  • Inget kapital krävs för att komma igång. Webbutiker behöver inte investera i några produkter, hyra ett lager, anlita personal för att paketera eller köra till posten med paket varje dag. Det enda som behövs är en dator och internetuppkoppling.

Kapitel 4

Vem använder dropshipping?


Vad för typ av företag använder dropshippign?

I detta kapitlet tar vi upp de vanligaste användarna av dropshipping.

Kort sagt är dropshipping för alla.

Affärsmodellen används idag av stora som små företag.

De stora företagen använder främst dropshipping för att utöka sitt sortiment medans små företag använder modellen för att starta upp en webbutik på ett enkelt och billigt sätt.

Nedan listan vi tre vanliga typer av företagare som använder sig utav dropshipping.

Testaren

Det kan vara svårt att sia om hur stort behov det finns på marknaden. Många använder därför dropshipping för att starta upp sin webbutik och testa sin idé. De kan på detta sätt testa utan att riskera något.

Nybörjaren

Inköp, inventering, paketera, lagerskötsel och posten är bara några av alla saker som en webbutiksägare behöver hålla koll på när hen inte använder sig utav dropshipping. Är det första gången man startar en webbutik blir allt detta lätt överväldigande.

Dropshipping gör hela processen enklare och passar därför entreprenörer som ska starta sin första webbutik som handen i handsken.

Utvidgaren

Webbutiker som redan har ett lager med produkter och behöver utöka sitt sortiment för att hänga på konkurrenterna använder sig utav dropshipping.

Kapitel 5

Företag som lyckats med dropshipping


Leverantören är osynlig vid dropshipping.

Därför finns det stor möjlighet att du inte visste att dessa företag använder affärsmodellen.

I detta kapitlet tar vi upp några framgångsrika dropshippingföretag.

IKEA

Vi har alla hört om IKEA och besökt någon av deras butiker. Men vad många inte vet är att Ingvar Kamprad använde sig utav dropshipping i startfasen av sitt företag.

Det hände att Ingvar inte köpte in alla produkter utan leverantören skickade paketen till kunderna via cyklar, tåg och mjölkmannen.

På den tiden kallades det inte för dropshipping men Ingvar Kamprads affärsmodell och dropshipping är snarlika.

Gymshark

Ben Francis grundade webbutiken Gymshark som säljer fitnesskläder. För att starta upp sin webbutik sålde han kläder med dropshipping. På bara några år har Gymshark växt och är idag Englands snabbast växande företag.

Fyndiq

Fyndiq är en svensk webbutik som uteslutande använder sig av dropshipping. De har cirka 900.000 produkter i sin webbutik och många av leverantörerna är ifrån Kina. Deras stora utbud och billiga priser har gjort att över 1.600.000 besökare har blivit kunder.

Kapitel 6

Hur vet jag om en dropshipper är seriös?


Ett fungerande sammarbetet mellan leverantör och webbutik är fundamentalt.

I detta kapitel tittar vi på hur webbutiker kan avgöra om en leverantör är seriös.

  • Satsar på teknologi. En leverantör som investerar i teknik kan underlätta jobbet för webbutiken. Ett exempel är en grossist som byggt en teknisk lösning så att du automatiskt kan se produkters lagerstatus i din webbutik. En sådan lösningar gör att webbutiken alltid vet att leverantören har produkterna i lager och slipper göra kunder irriterade för att produkten inte går att leverera.
  • Tilldelar webbutiken en kontaktperson. Vem ska man kontakta vid frågor eller om problem skulle uppstå? Ett seriöst företag tilldelar webbutiken en representant för grossisten.
  • Bra omdömen online. En snabb koll på webbplatser som Truspilot eller forum så kan man skapa sig en uppfattning om en dropshipper är pålitlig eller inte.

Kapitel 7

Returer med dropshipping


Vad händer om webbutikens kund vill retunera en vara?

I detta kaptel går vi igenom vad som gäller för returer med dropshipping.

En webbutiks kunder kommer att vilja returnera produkter vare sig de använder sig utav dropshipping eller bedriver traditionell webbutik.

Det är därför viktigt att det finns en tydlig plan hur detta ska gå till.

En webbutik som ger relevant och ärligt produktbeskrivning kan räkna med att få returer på mellan 6-8 %.

Vårt tips är att webbutiken själv tar emot returer.

Detta gör processen vid retur enklare för kunden.

Webbutiken kan då även ge en bättre kundsupport.

Kapitel 8

Tull och moms med dropshipping


Hur fungerar dropshipping om leverantören är utomlands?

I detta kapitel tar vi upp hur tull och moms fungerar vid dropshipping.

Om leverantören skickar paketet ifrån ett land som är utanför EU är det mottagaren, vilket är webbutikens kund, som kan få betala tullavgift och moms.

Detta gäller om det totala värdet av innehållet överstiger 1400 kr.

Skulle det totala värdet vara under 1400 kr behöver kunden inte betala tullavgifter.